Magyar zászló magyar    British flag english
Belépés
Neptun hozzáféréssel
 
 
Belépés

Pénzügy GyIK

TARTALOM

 

1. BEFIZETÉS    2. SZÁMLÁZÁS     3. ADÓIGAZOLÁS     4. JÖVEDELEMIGAZOLÁS     5. KIFIZETÉSEK - HALLGATÓI JUTTATÁSOK     6. DIÁKHITEL     7. HALLGATÓI BIZTOSÍTÁS

 

1. BEFIZETÉS

1.1. Gyűjtőszámla

a.) Befizetés a gyűjtőszámlára

b.) Várakozás az utalás megérkezésére

c.) Kiírt tételek rendezése

1.2. Főszámla

1.3. Tájékoztató a régi tanulmányi rendszerből kiadott csekkekről

 

2. SZÁMLÁZÁS

2.1 Hol és hogyan kérhetek számlát?
2.1.1 Hol tudom engedélyezni az elektronikus számla kiállítást?
2.2 Hogyan egyenlítsem ki számlás tartozásom banki átutalással?
2.3 Ki egyenlítheti ki a számlás tartozást banki átutalással?

 

3. ADÓIGAZOLÁS

3.1 Mi az adóigazolás, mire használható?

3.2 Hogyan jutok hozzá az adóigazoláshoz, vagy annak másolati példányához?

3.3 Módosíthatom-e az adóigazolást?

3.4 Ha az adóigazoláson szerintem rosszul szerepel egy személyes adat, vagy maga az összeg nem megfelelő, mit tegyek?

3.5 Kaphatok-e adóigazolást 2010 után?

 

4. JÖVEDELEMIGAZOLÁS

4.1 Mi a jövedelemigazolás, mire használható?

4.2 Hogyan jutok hozzá a jövedelemigazoláshoz, vagy annak másolati példányához?

4.3 Milyen típusú kifizetések szerepelnek a jövedelemigazoláson?

4.4 Ha a jövedelemigazoláson szerintem rosszul szerepel egy személyes adat, vagy maga az összeg nem megfelelő, mit tegyek?

 

5. KIFIZETÉSEK - HALLGATÓI JUTTATÁSOK

5.1 Mikor, hogyan történik a rendszeres hallgatói juttatások utalása?

5.2 Ha halasztom a félévemet, kaphatok-e ösztöndíjat?

5.3 Mit tegyek, ha nagyobb összegű hallgatói juttatást kaptam az egyetemtől, mint amelyre jogosult  vagyok?

5.4 Mely Ösztöndíjat hogyan lehet igényelni, kinek jár, mik a feltételei?

5.5 Mit tegyek, ha nem kaptam meg a várható időpontban a nekem ítélt ösztöndíjat?

 

6. DIÁKHITEL

 

7. HALLGATÓI BIZTOSÍTÁS

 

 

 

1.0 BEFIZETÉS

     

Felhívjuk figyelmét, hogy bármely a befizetésekkel kapcsolatos problémáját a Quaestura Iroda honlapján lévő Elektronikus Ügyintézés lehetőség alatt, a Pénzügy/Befizetés menüpontok alatt található ügytípusokban tudja jelezni. Ha nem talál az Ön problémájához illő ügytípust, akkor az Egyéb pénzügyi kérdés menüpont alatt tegyen bejelentést!

A személyes ügyfélszolgálaton nem áll módunkban ezügyben dokumentumokat befogadni, az e-mailben jelzett problémákra azzal a kéréssel válaszolunk, hogy a Q-tér megfelelő menüpontjában tegyen bejelentést.

 

A Neptun Egységes Tanulmányi Rendszer bevezetése óta a tartozások rendezésére kétféle módon van lehetőség:

¤ banki átutalás az ELTE Gyűjtőszámlájára

¤ számlás tartozás kiegyenlítése az ELTE Főszámlájára történő utalással

 

Minden egyes befizetéshez kiállításra kerül számla. A számla kiállításának módja és ideje ugyanakkor meghatározza a befizetés módját is, az alábbiak szerint:

1. abban az esetben, ha Ön számlakérő nyilatkozat útján nem igényelt papír alapú számlát, és még nem járt le a befizetési határidő, a befizetéseket kizárólag gyűjtőszámlán keresztül tudja teljesíteni.

2. abban az esetben, ha Ön számlakérő nyilatkozat útján papír alapú számlát igényelt, a befizetéseket kizárólag az ELTE főszámlájára tudja teljesíteni.

3. abban az esetben, ha Ön számlakérő nyilatkozat útján nem igényelt papír alapú számlát, de a befizetési határidő már lejárt, és így a Neptun automatikusan legenerálta a kiíráshoz tartozó elektronikus számlát, választása szerint a gyűjtőszámlán keresztül vagy az ELTE főszámlájára történő utalással, a kiállított számlán szereplő adatok és a Q-tér/Gyik/Pénzügy/1.Befizetés/1.2 Főszámla menüpontban leírtak alapján teljesítheti fizetési kötelezettségét.

A gyűjtőszámlás kiegyenlítés előnye, hogy a befizetések szempontjából forgalmas időszakban jóval gyorsabb, mint a főszámlán keresztül történő teljesítés!

 

Tájékoztatjuk Önt, hogy az ELTE Főszámlájára érkező, ettől eltérő befizetéseket nem fogadjuk, így azok nem minősülnek teljesítettnek, hanem visszautálásra kerülnek a küldő bankszámlaszámára.

Kérjük, az esetleges bonyodalmak elkerülése érdekében feltétlenül olvassa el a teljes, befizetésekkel kapcsolatos tájékoztatót!


 

1.1 Gyűjtőszámla

 

  • Mi a gyűjtőszámla?

Az ELTE Magyar Államkincstárnál vezetett alszámlája, amelyről a befizetések az utalás közleményének adatai alapján a hallgatók Neptunban vezetett gyűjtőegyenlegére kerülnek

A gyűjtőszámla száma: 10032000-01426201-01120008

 

  • Mire való a gyűjtőegyenleg?

A gyűjtőegyenleg az a virtuális „zseb”, amelyben a hallgató rendelkezésére álló összeg található. Ebből lehet a fennálló tartozásokat teljesíteni. A gyűjtőegyenlegen a hallgatói jogviszony végéig tartalékolható tetszőleges összeg. A jogviszony megszűnésekor a gyűjtőszámlán található fel nem használt egyenleg visszafizetésre kerül a hallgató bankszámlaszámára.

Érdemes a gyűjtőszámlán némi pénzt tartani, mert pozitív egyenleg esetén a tanulmányi rendszerben megjelenő kiírás azonnal teljesíthető, nem kell megvárni a banki átutalás átfutási idejét.

 

  • Milyen kiírások teljesíthetők gyűjtőszámlán keresztül?

¤      bármely kiírás, amihez nem tartozik számla

¤      Hallgató - mint magánszemély - nevére kiállított számlához tartozó kiírás

¤      tévesen utalt ösztöndíj visszafizetésére szolgáló kiírás

     

 

  • A gyűjtőszámlás befizetéstől a tartozás teljesítéséig (vázlat):
     

a.) Banki átutalás indítása tetszőleges összeggel az ELTE gyűjtőszámlájára.

b.) Várakozás az egyenleg feltöltéséről szóló üzenetre (1-2 munkanap)

c.) Tartozások tetszőleges időpontban való teljesítése a Neptunban látható egyenleg összegéből.

 

A gyűjtőszámlára való befizetés lépései ( vigye az egyes ábrák fölé az egérmutatót a részletesebb magyarázathoz! )

 

 

  • Megjegyzések, magyarázatok:

- Tehát a gyűjtőszámlára indítson banki átutalást, ha a fennálló tartozásait Ön, mint magánszemély, vagy más magánszemély (családtag, barát stb.), azaz adózás szempontjából természetes személy (akinek adóazonosító jele van) állja, mely tartozásokról nem készült cég/intézmény/vállalkozó részére számla.

- Cég/intézmény/vállalkozó (adózás szempontjából nem természetes személy, mely adószámmal rendelkezik) ne utaljon a gyűjtőszámlára!

- Az ELTE gyűjtőszámlájának száma: 10032000-01426201-01120008
Figyelem! Ez a bankszámlaszám az ELTE korábban a hallgatók által befizetésre használt bankszámlaszámától csak az utolsó 8 számjegyben tér el! Utaláskor kérjük, ellenőrizze, hogy megfelelő bankszámlaszámot ad-e meg!

- A gyűjtőszámlára történő átutalással Ön a Neptunban látható egyenlegét tölti fel, tehát ezzel kiírást (tartozást) még nem teljesít! A teljesítéshez további műveletekre lesz szükség az Ön részéről, melyről a „c.) Kiírt tételek rendezése” pontban tájékoztatjuk.

 

 

  • A gyűjtőszámlás befizetéstől a tartozás teljesítéséig – részletes leírás a lépésekről

a.) Befizetés a gyűjtőszámlára –  (Banki átutalás indítása tetszőleges összeggel az ELTE gyűjtőszámlájára)
 

  • Honnan és hogyan indítsam az utalást?

- A gyűjtőszámlára befizetni pénzt banki átutalással lehet.

- A banki átutalást Ön – amennyiben rendelkezik ilyen szolgáltatással bankjánál – az interneten keresztül, netbankjából indíthatja.

- Ha Ön nem rendelkezik netbanki szolgáltatásokkal – személyesen, a bankfiókban banki átutalási megbízással indíthat befizetést.

- Ha Ön nem rendelkezik bankszámlával, akkor bárki más is indíthat olyan utalást, melynek közleményében Önt jelöli meg (azaz az Ön Neptun kódját szerepelteti), így az Ön egyenlege kerül feltöltésre az utalt összeggel.


(* szemléltetőábra hamarosan...)

 

  • Hová utaljak, milyen adatokkal?


Annak érdekében, hogy a befizetés egyértelműen azonosítható legyen és megérkezzen az alszámlára, az alábbi adatok helyes megadása szükséges.

- Fontos, hogy a közlemény az „NK- (tehát „en” „ká” „kötőjel”) három karakterrel kezdődjön!

- A „Neptun kód” helyére az Ön 6 karakterből álló Neptun kódját kell írni, amennyiben betűk is szerepelnek benne, azokat nagy betűvel adja meg!

- A „az átutalni kívánt összeg”-nél pedig adja meg azt a tetszőleges összeget, amivel a Neptunban lévő egyenlegét fel szeretné tölteni.

 

° Utalás indítása magyar bankszámláról:

 

Kedvezményezett:                               Eötvös Loránd Tudományegyetem
Kedvezményezett bankszámla száma:   10032000-01426201-01120008
Közlemény:                                         NK-Neptun kód
Összeg:                                               az átutalni kívánt összeg

 

 

° Utalás indítása külföldi bankszámláról:

 

Kedvezményezett:   Eötvös Loránd Tudományegyetem
IBAN:                        HU22 1003 2000 0142 6201 0112 0008
SWIFT:                      MANEHUHB
BIC:                          HUSTHUHB
Devizanem:               HUF
Közlemény:               NK-Neptun kód
Összeg:                     az átutalni kívánt összeg

 

  • Megjegyzések, hibák, javaslatok:
     


¤ Összeg és utalás:

- Egyben utaljon, amennyiben egy nap több tartozás kiegyenlítésére szánja pénzét!

- A tételes utalás értelmét veszti, mivel nem közvetlenül az utalással teljesít egy-egy tartozást, hanem ezzel csak egy egyenleget tölt fel tetszőleges összeggel! A Neptunban a gyűjtőszámlára utalt összeg azon hallgató egyenlegén jelenik meg, akinek Neptun kódja a közleményben szerepel, majd itt összegződik az eddig oda átutalt pénzösszegekkel. Ez után a hallgató azt tesz a Neptunban ezzel az összeggel, amit és ahogyan és amikor szeretne.

- Utaljon előre, vagy utaljon többet! Ha módjában áll és biztosan tudja, hogy bizonyos tartozásai lesznek még a közeljövőben, akkor javasoljuk, utaljon be előre egy tetszőleges összeget, vagy utaláskor indítson el nagyobb összeget, mint az éppen fennálló tartozás!

- Fentiekkel megkönnyíti helyzetét, ha például egy utóvizsga díjat kell váratlanul befizetnie, mert nem kell a banki átutalás egyenlegen való megjelenésére várni, hanem azonnal teljesítheti a tartozást az egyenlegen tárolt összegből. Ha Ön kollégiumi díjat fizet és módjában áll, akkor akár az egész félév összegét átutalhatja előre, majd az egyenlegből havonta teljesítheti a tartozásait, vagy akár rögtön is.

- Kérjük, amennyiben külföldi bankszámláról indít átutalást, az összeget magyar forintban (HUF) adja meg!

 

¤ Bankszámlaszám:

- Az ELTE két bankszámlaszámmal rendelkezik! Emiatt kérjük Önt, hogy utaláskor alaposan ellenőrizze, jó bankszámlaszámot adott-e meg. Ha nem Ön utalja az adott tételt, hanem családtagja, vagy ismerőse, ellenőrizze, hogy az utaló a megfelelő bankszámlaszám birtokában van-e!

- Ön minden tartozását az Ön gyűjtőegyenlegéről kell, hogy teljesítse, kivéve azokat a tételeket,  melyekről cég/intézmény/vállalkozó (adózás szempontjából nem természetes személy, mely adószámmal rendelkezik) számára számla készült korábban.

- Cég/intézmény/vállalkozó (adózás szempontjából nem természetes személy, mely adószámmal rendelkezik) részére az utalás előtt számla kell, hogy készüljön a kiegyenlítendő tételről, és ez esetben nem a gyűjtőszámlára, hanem magán a számlán megadott bankszámlaszámra kell, hogy utaljon a számla vevője!
 

 

¤ Közlemény:

- Nagy betűvel írja be a Neptun kód betűkaraktereit az utalás közleményébe!

- Az NK- karaktereknek is szerepelniük kell a közlemény legelején, majd ezt kihagyás nélkül kell, hogy kövesse a hallgató Neptun kódja! Tehát se az NK betűket, se a kötőjelet ne hagyja ki!

- Kérjük, hogy régi ETR-es EHA kódot, kivetés azonosítót már ne írjon a közleménybe, mert már csak a Neptun kód alapján azonosít a tanulmányi rendszer!

- Betű-, számhibák elírások a közleményben!
Különösen figyeljen az „O” betű és a „0” számhelyes megadására a Neptun kódban! Kézzel töltött átutalási megbízás esetén javasoljuk, hogy a „0” számot áthúzással jelezze: Ø
Továbbiak: „S” betű „5” szám  ¤  „U” betű „V” betű  ¤  „H” betű „4”-es szám  ¤  nagy „I” betű „1”-es szám.

- Ha a közleményben megadott karaktersor hibás volt, a tétel mindaddig nem kerül az egyenlegre, míg a probléma a Q-tér Elektronikus ügyintézés/Pénzügy/Befizetés/Nem beérkezett befizetés reklamációja menüpont alatt nem kerül bejelentésre az utalási bizonylat feltöltésével együtt!

 

b.) Várakozás az utalás megérkezésére, az egyenleg feltöltéséről szóló üzenetre.

 

  • Információk a folyamatról:
     

- A banki átutalás célszámlára való megérkezésének, majd a Neptun adatbázisába való bedolgozásának átfutási ideje van!

- Az utalás indításától kezdve egy-két munkanapon belül a gyűjtőegyenlegen megjelenik és felhasználhatóvá válik az utalt összeg.

- Az utalt összeg gyűjtőegyenlegen való megjelenéséről a Neptun automatikus személyes üzenetet küld az érintett hallgatónak.

- Amennyiben az Ön adatainál  szerepel e-mail címe, úgy e-mail értesítést is kap a rendszerüzenetről, mely a tétel egyenlegre való megérkezéséről tájékoztatja Önt.

 

  • Megjegyzés:
     

- Az utalt tétel átfutási ideje: Ha az utalás adott nap (mely munkanap) déli 12 előtt indul el a bankból, a tétel a következő nap (mely munkanap) délelőtt 10 óráig felkerül a gyűjtőegyenlegre. Ha az utalás adott nap (mely munkanap) déli 12 után indul el a bankból, a tétel 2 nap múlva (ha mindkét nap munkanap) délelőtt 10 óráig kerül fel a gyűjtőegyenlegre.

- E-mail értesítést a rendszerüzenetről csak akkor kap, ha a Neptunban az aktuális e-mail címe szerepel.

- Ha a közleményben megadott karaktersor hibás volt, a tétel mindaddig nem kerül az egyenlegre, míg a probléma a Q-tér Elektronikus ügyintézés/Pénzügy/Befizetés/Nem beérkezett befizetés reklamációja menüpont alatt nem kerül bejelentésre az utalási bizonylat feltöltésével együtt!

 

(* szemléltetőábra hamarosan...)

 

c.) Kiírt tételek rendezése –  Tartozások tetszőleges időpontban való teljesítése a Neptunban látható egyenleg összegéből.
 

  • Fontos információk, feltételek:

- A tartozások kiegyenlítésének előfeltétele, hogy a gyűjtőegyenlegen rendelkezésre álljon egy legalább akkora összeg, mint amennyit a tartozás(ok) kiegyenlítésére szán!

- A befizetés dátuma nem az utalás megérkezésének dátuma, hanem az az időpont, mikor a kiírt tétel teljesítéséről nyilatkozik a Neptun felületén!

- Amikor a Neptunban a tétel kiegyenlítéséről megtörténik a jóváhagyás az Ön részéről, attól a pillanattól fogva az a tartozás teljesítettként szerepel a rendszerben, Önnek várnia már semmire nem kell.

- Ha részletfizetést szeretne, ahhoz kérvényt kell beadnia az adott karon, ahhoz, hogy a befizetendő kiírás megbontásra kerüljön!

- A gyűjtőegyenlegen bármeddig tárolhat pénzt (maximum a hallgatói jogviszony megszűntéig), így javasolt némi összeget fenntartani az előre nem látható tartozások gyors kiegyenlítése érdekében.

- Önnek van lehetősége az automatikus teljesítést beállítani, mely megkönnyítheti a befizetésekkel kapcsolatos dolgát!

- A gyűjtőegyenlegen rendelkezésre álló összegből olyan tételt nem áll módjában kiegyenlíteni, melyről cég/intézmény/vállalkozó (adózás szempontjából nem természetes személy, mely adószámmal rendelkezik) számára számla készült korábban.

 

  • A tételek kiegyenlítésének lépései:


1. Lépjen be a Neptunba az Ön Neptun kódját és jelszavát használva.

2. Lépjen be az alábbi menüpontokhoz: „Pénzügyek” menüpont „Befizetés” fül.
Itt megtekintheti fizetési kötelezettségeit. Láthatja a gyűjtőegyenlegén aktuálisan felhasználható összeget is.
A „Befizetendő kiírt tételek” összesítő listában megjelenő sorok a kiírt tételek nevét és típusát tartalmazzák.
A „Státusz” mező mutatja az adott tétel aktuális állapotát. Ez lehet:
- „Aktív”, ha a tétel még befizetésre vár
- „Teljesített”, ha pénzügyileg rendezett
3. Teljesítetlen (vagyis aktív) kiírás befizetéséhez pipálja be a teljesítendő tétel mellett található „Befizet” jelölőnégyzetet.
4. , Kattintson alul a „Tovább” gombra.
5. Az ezután megjelenő felületen válassza a „Befizet” gombot.

 

(* szemléltetőábra hamarosan...)

 

  • Megjegyzések:

- Egy tartozást csak teljes egészében tud teljesíteni. Ha részletfizetési kérvényt adott le a tartozást kiíró szervezeti egységnél, és ez alapján megbontották a kiírást több tartozásra, akkor egy kiírt tételt részletekben is kiegyenlíthet!

- Ha a tartozás összege nagyobb, mint az egyenlegen rendelkezésre álló összeg, Ön nem tudja a tartozást kiegyenlíteni, részben sem!

- Ha többet utal a gyűjtőszámlára, mint az aktuális tartozás összege, az megkönnyítheti a későbbiekben az Ön helyzetét, mivel a hirtelen felmerülő tartozásait egyenlegéből azonnal rendezni tudja majd.

- Amennyiben még azelőtt egyszer sem töltötte fel gyűjtőegyenlegét, úgy nem látszik még az a sor Önnél a Neptunban, mely a gyűjtőegyenlegen aktuálisan rendelkezésre álló összeget jelzi.

 

  • Az automatikus teljesítés lehetősége

 

¤ Hogyan működik?

- Az automatikus teljesítés beállításával Ön elkerülheti, hogy minden egyes tartozást Ön kézzel teljesítsen.
- Arra ad lehetőséget, hogy ha Ön elegendő összeget tárol a gyűjtőegyenlegén, akkor egy-egy tartozás lejártakor a rendszer automatikusan átmozgatja a tartozás összegét az egyenlegről, így nem lesz lejárt határidejű tartozása.
- A rendszerben beállított értékek alapján rangsoroltan szerepelnek a különböző jogcímű tartozások.
A sorrend: 1.Költségtérítés, 2.Kollégiumi díj, 3.Különeljárási és késedelmi díjak, 4.Szolgáltatási díjak.
Ez azt jelenti, hogy ha Önnek elegendő összeg van az egyenlegén a költségtérítés kiegyenlítéséhez, de már nem elég a maradék egy késedelmi díjra, akkor a késedelmi díjas tartozást nem, ellenben a költségtérítést kiegyenlíti a rendszer.

 

¤ Hol tudom beállítani az automatikus teljesítést?

 

1. Lépjen be a Neptunba az Ön Neptun kódját és jelszavát használva.
2. Lépjen be az alábbi menüpontokhoz: „Pénzügyek” menüpont „Beállítások” almenüpont, „Automatikus teljesítés” fül.
3. A hozzájárulás alatt az „automatikus teljesítés engedélyezése” felirat melletti jelölőnégyzetbe tegyen pipát egy kattintással.
4. A gyűjtőszámla bankszámlaszáma mellett a sor végén lévő jelölőnégyzetbe is tegyen pipát!
5. Mentse el nyilatkozatát a „Mentés” gombra kattintva.

 

(* szemléltetőábra hamarosan...)

 

 

1.2 Főszámla

 

  • Milyen kiírások teljesíthetők a főszámlán keresztül?

¤      bármely, számlával rendelkező kiírás

¤      tévesen utalt ösztöndíj visszafizetésére szolgáló kiírás

 

- Kérjük, hogy az ELTE főszámlájára tételenként és pontos összeggel utaljon!

- Fontos, hogy a számlán szereplő vevőnek meg kell egyeznie az utalóval.

- Minden olyan 2013. március 8-a után érkezett befizetés, ami nem felel meg a fenti követelményeknek, visszautalásra kerül.

 

Összefoglalva, a főszámlára érkező átutalás visszafordításra kerül, ha

- nem tartozik hozzá számla és nem ösztöndíj visszafizetés

- a számlán szereplő vevő nem egyezik meg az utalás indítójával

- az utalás közlemény rovata alapján nem azonosítható a tétel

- nem megfelelő az utalás összege 

 

 

  • Hová utaljak, milyen adatokkal?

 

° Utalás indítása magyar bankszámláról:

Kedvezményezett:                               Eötvös Loránd Tudományegyetem
Kedvezményezett bankszámla száma:   10032000-01426201-00000000
Közlemény:                                         a számla megjegyzés mezőjében található
Összeg:                                               a számlán szereplő összeg

 

° Utalás indítása külföldi bankszámláról:

Kedvezményezett:                               Eötvös Loránd Tudományegyetem
IBAN:                                                 HU03 1003 2000 0142 6201 00000000
SWIFT:                                               MANEHUHB
BIC:                                                   HUSTHUHB
Devizanem:                                         HUF
Közlemény:                                          a számla megjegyzés mezőjében található
Összeg:                                               a számlán szereplő összeg

 

 


1.3 Tájékoztató az ETR-ből kiadott csekkekről

A Neptun rendszerből már nem áll módunkban csekket kiadni. A tanulmányi rendszerben lévő tartozásokat banki átutalással lehet kiegyenlíteni.

Az ETR-ből kiállított csekken indított, de már a Neptun rendszerbe érkező befizetések egyedi azonosítással kerülnek összekapcsolásra a Neptunban lévő tartozásokkal.

Figyelem!A csekkes befizetések esetében az eredeti csekkszelvényt őrizze meg legalább 5 évig  !   Az eredeti példányt ne adja ki a kezéből, hogy a későbbiekben az esetleges vitatott befizetést igazolni tudja!

 

 

 

 

2. SZÁMLÁZÁS

 

2.1 Hol és hogyan kérhetek számlát?

Számlát akkor kell igényelnie, ha
-    munkahelye (cég, intézmény) vagy saját cége (például BT) átvállalja fizetési kötelezettségének teljesítését (költségtérítés, önköltség, egyéb díjak stb.) részben vagy egészben, illetve
-    Ön egyéni vállalkozó és az igényelt számlát szeretné elszámolni.
A teljesített befizetésekről a hallgató nevére (magánszemélyként) automatikusan készül számla - ha engedélyezte az elektronikus számla kiállítást - így azt külön nem kell kérni. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a magánszemély részére kiállított számla adókedvezmény igénybevételére nem használható fel.

A számlakérő nyilatkozatot a Neptunban a Pénzügyek/Befizetés felületen lehet elkészíteni az alábbi lépések segítségével:

1.  Ellenőrizze, hogy az érintett cég/intézmény szerepel-e a Pénzügyek/Beállítások felületen a Saját befizető szervezeteim alatt.

a. Amennyiben nem szerepel, vegye fel a Pénzügyek/Beállítások/Szervezetek felületen, ahol a kereső funkció segítségével az Egyetem nyilvántartásában jelenleg szereplő szervezetek közül választhat.

b. Amennyiben a megjelölni kívánt befizető még nem található a rendszerben, akkor a vevő adatait a számlakérő nyilatkozat kitöltése során is meg tudja adni. Ebben az esetben a kérvény leadása egyben az új vevő felvételének kérését is jelenti.

2.  Ha szükséges, bontsa meg a kiírást az átvállalás mértékének megfelelően a Pénzügyek/Befizetés felületen, a kiírás során állva, a Lehetőségek közül a Megosztás funkciót választva.

3. Rendelje hozzá a befizetőt a megfelelő összegű (rész)kiíráshoz a Pénzügyek/Befizetés felületen, a kiírás során állva a Lehetőségek közül a Befizető funkciót választva.

a. Ha a Saját befizető szervezetekhez nem tudta hozzáadni a kívánt céget/intézményt, akkor a vevő adatait a számlakérő nyilatkozat kitöltése során is meg tudja adni.

4. Töltse ki a számlakérő nyilatkozat kérvényt. Ezt a Pénzügyek/Befizetés felületen a kiírás során állva a Lehetőségek közül a Kérvény leadása funkciót választva teheti meg.

a. A kérvényen a befizető adatait mindenképpen ki kell tölteni!

i. Amennyiben a 3. lépésben sikerült befizetőt rendelni a kiíráshoz, akkor a mezők automatikusan kitöltésre kerülnek. Ilyenkor ne módosítson az adatokon.

 ii. Amennyiben nem sikerült kiválasztani befizetőt, a kérvényen töltse ki az adatokat.

5. Adja le a kérvényt a Kérvény leadása gombra kattintva.
6. A számlakérő nyilatkozatot nyomtassa ki. A számla kiállításához a kérelem elektronikus leadása önmagában nem elég, ahhoz egy hitelesített példányt is le kell adni a karon szokásos módon. A leadott kérvényt az Ügyintézés/Kérvények felületen a Leadott kérvények fülön tudja megtekinteni, és innen tudja nyomtatni is, a kérvény linkjére kattintva.
7. Adja le a cég/intézmény által hitelesített számlakérőt a karon szokásos módon.

a. Amennyiben a számlakérő nyilatkozat befizetett kiíráshoz tartozik, akkor a hitelesített példány mellékleteként a befizetésről szóló bizonylatot csatolni kell.

A leadott kérvény már nem módosítható. Számla javításához, adat módosításhoz új kérvényt kell kitölteni!

Fontos!

·   a számlakérő nyilatkozatot a kiírást készítő szervezeti egységnél kell leadni;

·   befizetett tételről csak annak a nevére tudunk számlát kiállítani, aki a befizetési igazoláson befizetőként szerepel

·   befizetett tétel esetén a számlakérő nyilatkozatot lehetőleg a befizetést követő 15 napon belül adja le, de legkésőbb a befizetéshez tartozó tanulmányi félév végéig.

 

2.1.1 Hol tudom engedélyezni az elektronikus számla kiállítást?


1. Lépjen be a Neptunba saját Neptun kódját és jelszavát használva.
2. Válassza a Pénzügyek/Beállítások felületen az E-számla fület.
3. „A kiírásokról elektronikus számla készüljön” felirat melletti jelölőnégyzetbe tegyen pipát.


2.2 Hogyan egyenlítsem ki számlás tartozásom banki átutalással?

A Neptunban fennálló tartozáshoz kiállított, átutalással kiegyenlítendő számla kézhezvételekor a számla alsó részén szereplő adatok (bankszámlaszám, közleménybe írandók) alapján indíthatja a vevő a saját bankszámlájáról az utalást.

 

2.3 Ki egyenlítheti ki a számlás tartozást banki átutalással?

•    Ha a számlán a hallgató, vagy más magánszemély szerepel vevőként, akkor a tartozást a hallgató, vagy a számlán szereplő magánszemély (amennyiben ez nem a hallgató) egyenlítheti ki.
•    Ha a számlán intézmény, vagy cég szerepel vevőként, akkor a tételt csak a számlán szereplő intézmény, vagy cég, esetleg az intézmény gazdálkodó szervezete egyenlítheti ki.
Kérjük, ha tartozásához intézményi, vagy céges számla került kiállításra, akkor azt ne utalja át Ön, vagy más magánszemély, mert a tartozás kiegyenlítése ez esetben nem lehetséges. A befizetés ebben az esetben a fennálló tartozás ellenére visszautalásra kerül.

 

3. ADÓIGAZOLÁS

Felhívjuk figyelmüket, hogy a 2010. évben befizetett költségtérítések után az ELTE már nem adott ki 2011. januárjában adókedvezményre jogosító igazolást, mivel a személyi jövedelemadóról szóló 1997. évi CXVII. törvény módosítása (közteherviselés átalakítását célzó törvénymódosításokról szóló 2009. évi LXXVII. tv. 186. § 8. pont) értelmében a 2010. január 1. napjától befizetett képzési díjak tekintetében megszűnt az adókedvezmény igénybevételének lehetősége. Fentiek értelmében az ELTE az adóigazolás alapadatai feltöltésére korábban rendelkezésre állt felületet 2010. január 1. napjával megszüntette.

 

3.1 Mi az adóigazolás, mire használható?

Miről szól:

Az adókedvezményre jogosító igazolás (továbbiakban röviden adóigazolás / igazolás) a hallgató által, egy gazdasági évben befizetett költségtérítések összegéről került az egyetem által kiállításra minden év januárjában.

 

Mire használható:

Az adóigazolást - mint ahogyan azt az elnevezése is mutatja - az év végi személyi jövedelemadó bevallása során lehet érvényesíteni és az igazoláson szereplő összeg egy részét, vagy egészét az adóként befizetett összegből vissza lehet igényelni az adóhatóságtól.

Nem mindegy, hogy ki igényli vissza a visszatéríthető összeget, és az sem mindegy, mikor! Ehhez a rövid útmutatót a „A halasztás módja” illetve a „Ki veheti igénybe az adókedvezményt” kérdések alatt találja.

Arról, hogy az összeg mekkora részét lehet visszaigényelni, illetve, hogy ide még milyen szabályok vonatkoznak az APEH-től kaphat részletes információkat.

Az APEH honlapja itt érhető el: http://apeh.hu/

 

Hogyan kell és lehet kiadni:

Az adóigazoláson az egyetem a képzést befizető helyén azt a magánszemélyt tűntette fel kedvezményezettként, amelyet a hallgató a befizetés éve során nyilatkozatában megjelölt. Továbbá a halasztás módja aszerint szerepel az igazoláson, ahogyan azt a hallgató a fent említett nyilatkozatban megadta.

Amennyiben a hallgató nem nyilatkozott az adóigazolás kiadásának módjáról, az egyetemnek kötelessége volt az igazolást úgy kiadni, hogy azon a képzést befizető helyén magát a hallgatót tűntesse fel kedvezményezettként, és a halasztás módját nem halasztottként kellet megjelölnie.

 

A halasztás módja:

A halasztás módja arra vonatkozik, hogy az igazoláson megjelölt kedvezményezett mikor, melyik évi adóbevallásához csatolhatja az adóigazolást.

Ha az igazoláson a halasztás módjánál „NEM” szerepel, akkor az igazoláson szereplő összeg után a kedvezményezett csak abban az évben veheti igénybe az adókedvezményt, amikor a befizetés évéről szóló adóbevallást is beadja.

Nem halasztott igazolást ki lehet adni a képzésben résztvevő, vagy más magánszemély részére is.

Ha az igazoláson a halasztás módjánál „IGEN” szerepel, akkor az igazoláson szereplő összeg után a kedvezményezett, az azévi adóbevallásban, mikor a befizetés is történt az adókedvezményt nem veheti igénybe.
A halasztott igazolás után az adókedvezményt az igazoláson szereplő kedvezményezett a befizetés évét követő öt évben veheti igénybe.

Halasztott igazolást csak a képzésben résztvevő nevére lehet kiállítani, más magánszemély halasztottan nem vehet igénybe adókedvezményt.

Amennyiben a halasztott igazoláson szereplő hallgató a befizetés évét követően több mint öt évig vesz még részt képzésen és ezalatt, vagy a tanulmányai befejeztét követő időszakban egyetlen nap munkaviszonnyal sem rendelkezett, akkor a halasztott igazolást igénybe veheti az első munkaviszony kezdetét követő első adóbevallása során akkor is, ha ez a befizetés évét követő öt évet meghaladja. Ha több halasztott igazolással rendelkezik, akkor növekvő sorrendben, évenként lehet igénybe venni azok alapján az adókedvezményt.

Az adókedvezmény igenybevételének módjáról, és szabályairól bővebb és pontosabb információkat az APEH-től tudhat meg.

Az APEH honlapja itt érhető el: http://apeh.hu/

 

Ki veheti igénybe az adókedvezményt:

Az adóigazoláson szereplő összeg után az adókedvezményt csak az a magánszemély veheti igénybe, aki az igazoláson a képzési díjat befizető helyén szerepel kedvezményezettként. Az adóigazolás kedvezményezettje kizárólag magánszemély lehet. Az egyetemnek nem kötelessége ellenőrizni azt, hogy a hallgató a nyilatkozatában pontosan kit adott meg az adóigazolás kedvezményezettjeként.

Azt, hogy ki lehet egy adóigazolás kedvezményezettje, törvény szabályozza. Erről bővebb információt az APEH-től kaphat.

Az APEH honlapja itt érhető el: http://apeh.hu/

 

Figyelem!
A személyi jövedelemadóról szóló 1997. évi CXVII. törvény módosítása (közteherviselés átalakítását célzó törvénymódosításokról szóló 2009. évi LXXVII. tv. 186. § 8. pont) értelmében a 2010. január 1. napjától befizetett képzési díjak tekintetében megszűnt az adókedvezmény igénybevételének lehetősége, ezért az ELTE az adóigazolás alapadatai feltöltésére korábban rendelkezésre állt felületet 2010. január 1. napjával megszüntette.

 

3.2 Hogyan jutok hozzá az adóigazoláshoz, vagy annak másolati példányához?

 

A hallgatók számára az egyetem minden év január végén kiadott egy a hallgató által befizetett költségtérítések összegéről szóló igazolást, melyet a hallgató ETR-ben szereplő levelezési címére postázott ki.

Amennyiben nem kapta meg korábban postai úton az igazolását, vagy időközben elveszett, megsérült, de Önnek szüksége van rá, akkor kérje a másolati példányt a Quaestura Irodától az Elektronikus Ügyintézésen belül, ITT.

 

3.3 Módosíthatom-e az adóigazolást?

Az adott évi adóigazolások módosítására minden évben meghatározott időpontig volt lehetőség. A 2009. évben befizetett költségtérítésekről kiadott adóigazolások módosítására még van lehetőség.
Amennyiben bármely módosítási igénye van legutóbbi, vagy korábbi adóigazolásával kapcsolatban, vegye fel a kapcsolatot a Quaestura Irodával, és jelentse be problémáját az Elektronikus Ügyintézésen belül az „Adó-/ Jövedelemigazoláson szereplő téves adat bejelentése” menüpontban.
Az ilyen jellegű probléma mindenképp egyedi kezelést igényel, így a részletekről az ügy elindítása után tudjuk Önt tájékoztatni.

A Pénzügyi ügyintézés az oldalon belül ITT található.

Amennyiben szükséges az igazolás módosításához a módosító nyilatkozatot a Dokumentumok menüpontban találja.

 

3.4 Ha az adóigazoláson szerintem rosszul szerepel egy személyes adat, vagy maga az összeg nem megfelelő, mit tegyek?

Amennyiben bármely módosítási igénye van legutóbbi, vagy korábbi adóigazolásával kapcsolatban, vegye fel a kapcsolatot a Quaestura Irodával, és jelentse be problémáját az Elektronikus Ügyintézésen belül az „Adó-/ Jövedelemigazoláson szereplő téves adat bejelentése” menüpontban.
Az ilyen jellegű probléma mindenképp egyedi kezelést igényel, így a részletekről az ügy elindítása után tudjuk Önt tájékoztatni.

A Pénzügyi ügyintézés az oldalon belül ITT található.

Amennyiben csak másolati példányt szeretne kérni egy vagy több évi adóigazolásáról azt ugyanúgy az Elektronikus Ügyintézésen belül, de a „Másolati példány kérése”menüpont alatt jelezheti.

 

3.5 Kaphatok-e adóigazolást 2010 után?

A személyi jövedelemadóról szóló 1997. évi CXVII. törvény módosítása (közteherviselés átalakítását célzó törvénymódosításokról szóló 2009. évi LXXVII. tv. 186. § 8. pont) értelmében a 2010. január 1. napjától befizetett képzési díjak tekintetében megszűnt az adókedvezmény igénybevételének lehetősége, ezért az ELTE az adóigazolás alapadatai feltöltésére korábban rendelkezésre állt felületet 2010. január 1. napjával megszüntette.

Tehát a fentiek értelmében a 2010-ben és azután befizetett/befizetendő költségtérítés után már nem lehet adókedvezményt igénybe venni, így az egyetem sem állít ki ezekről adókedvezményre jogosító igazolást.

 

 

4. JÖVEDELEMIGAZOLÁS

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 1. sz. melléklete értelmében adómentes bevételnek minősül:


4.7.
a) kormányrendeletben szabályozott feltételek alapján két- és többoldalú nemzetközi oktatási együttműködési megállapodás keretében az oktatásért felelős miniszter által a Magyar Ösztöndíj Bizottság vagy a Magyar Ösztöndíj Bizottság Irodája javaslatára adományozott ösztöndíj, egyéb juttatás,

b) a felsőoktatásról szóló törvény, illetve a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásait szabályozó kormányrendelet(ek) alapján
ba) külföldi felsőoktatási intézményben tanuló belföldi hallgató,
bb) a külföldi hallgató részére folyósított juttatás, nyújtott kedvezmény,

c) a két- és többoldalú nemzetközi megállapodások alapján, valamint európai uniós és hazai költségvetési forrásból finanszírozott nemzetközi oktatási, képzési, kutatásfejlesztési és kulturális mobilitási programok keretében belföldi és külföldi magánszemélyek részére folyósított ösztöndíj, egyéb juttatás, nyújtott kedvezmény,

d) a határon túli magyarok részére felajánlott képzési és kutatási lehetőségek keretében ösztöndíjban részesülő külföldi oktatók, kutatók részére folyósított juttatás, nyújtott kedvezmény bármely esetben feltéve, hogy az nem minősül tevékenység ellenértékének;

 

4.12. a felsőoktatási intézmény nappali tagozatos hallgatója részére
a) a felsőoktatásról szóló törvény szerint az őt megillető juttatásként kifizetett
- ösztöndíj,
- tankönyv- és jegyzettámogatás teljes összege,
- a diákotthoni (kollégiumi) elhelyezését kiváltó lakhatási támogatás összege,

b) a gyakorlati képzés idejére kifizetett juttatás, díjazás értékéből havonta a hónap első napján érvényes havi minimálbért meg nem haladó része;
Az Szja tv. 11. § (3) bekezdés értelmében adóbevallási kötelezettség nem terheli azt a magánszemélyt, aki kizárólag olyan bevételt szerzett, amelyet nem kell bevallania. Nem kell bevallani - többek közt - azt a bevételt, amelyet a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni.
Az Szja tv. 7. § (1) bekezdés a) pontja szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni azt a bevételt, amely az Szja tv. 1. számú melléklete szerint adómentes (lásd Szja tv. 1. sz. melléklet 4.7. és 4.12. pontja).
 

 

4.1 Mi a jövedelemigazolás, mire használható?

Miről szól:


Az jövedelemigazolás – teljes nevén: Igazolás az egy gazdasági évben kifizetett hallgatói juttatásokról – mint ahogy neve is mutatja, az egy gazdasági évben az egyetem által a hallgató részére kifizetett hallgatói juttatások összegéről az egyetem által kerül kiállításra minden év januárjában.
Bővebb információt erről a 6. JÖVEDELEMIGAZOLÁS menüpontban olvashat.


Mire használható:


A jövedelemigazoláson szereplő összeg a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1.sz melléklete 4.7 pontja és 4.12. pontja értelmében az adómentes bevételek közé tartozik.

Az Szja tv. 11. § (3) bekezdés értelmében adóbevallási kötelezettség nem terheli azt a magánszemélyt, aki kizárólag olyan bevételt szerzett, amelyet nem kell bevallania. Nem kell bevallani - többek közt - azt a bevételt, amelyet a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni.

Az Szja tv. 7. § (1) bekezdés a) pontja szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni azt a bevételt, amely az Szja tv. 1. számú melléklete szerint adómentes (lásd Szja tv. 1. sz. melléklet 4.7. és 4.12. pontja).

Bővebb információt erről a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) kaphat.

A NAV honlapja itt érhető el:  http://nav.gov.hu
 


Hogyan kell és lehet kiadni:


A jövedelemigazoláson szerepelnie kell a hallgató adatainak, aki a juttatást kapta, illetve az egy gazdasági évben kifizetett hallgatói juttatások összegeinek, jogcímenként felsorolva.

 

A 2010. évre és az azt megelőző évekre vonatkozóan az egyetem minden év januárjában kiadott egy papír alapú jövedelemigazolást, melyet a hallgató, az ETR-ben szereplő postázási címére küldött el.

 

A 2011. évre és az azt követő évekre vonatkozóan az egyetem elektronikusan, az ETR felületén személyes üzenetben küldi el minden juttatásban részesített hallgató számára az adott évben a részére kifizetett hallgatói juttatások jogcímenkénti bontását, megjelölve a hallgatói juttatások igazolása kiadásának jogszabályi hátterét is.

Amennyiben Önnek hivatalos célból szüksége van az egyetem által papír alapon kiadott jövedelemigazolásra is, ahhoz a 6.2 pontban leírt módon juthat hozzá.


4.2 Hogyan jutok hozzá a jövedelemigazoláshoz, vagy annak másolati példányához?

•    2011 előtt kifizetett hallgatói juttatások esetében:

A hallgatók számára az egyetem 2012 előtt minden év január végén kiadott egy az egyetem által a hallgató részére kifizetett hallgatói juttatásokról szóló igazolást, melyet a hallgató ETR-ben szereplő levelezési címére postázott ki.

Amennyiben nem kapta meg korábban postai úton az igazolását, vagy időközben elveszett, megsérült, de Önnek szüksége van rá, akkor kérje a másolati példányt a Quaestura Irodától az Elektronikus Ügyintézésen belül a Pénzügy, Adó- és jövedelemigazolás, Adó- és jövedelemigazolás 2010-ig menüpontban.

•    2012-ben a 2011-es évben az egyetem által a hallgató részére kifizetett hallgatói juttatásokról személyes üzenetet kapott minden juttatásban részesülő hallgató.

Amennyiben Önnek hivatalos célból szüksége van az egyetem által papír alapon kiadott, 2011 évről szóló jövedelemigazolásra azt a Quaestura Iroda személyes ügyfélszolgálatán veheti át. Ha Ön nem tud személyesen befáradni Irodánkba, meghatalmazottat is küldhet, vagy az igazolás kipostázását is kérheti az Elektronikus Ügyintézésen belül a Pénzügy, Adó- és jövedelemigazolás, Jövedelemigazolás 2011-től menüpont alatt.
 

 

4.3 Milyen típusú kifizetések szerepelnek a jövedelemigazoláson?

Az egyetem által a hallgató részére kiadott, az egy gazdasági évben a hallgató részére kifizetett hallgatói juttatásokról szóló igazoláson minden hallgatói juttatás szerepel. Ez magába foglalja az összes ösztöndíjat, szociális és egyéb juttatásokat. Ami nem szerepel rajta, az a nyelvvizsga visszatérítés összege, illetve bármilyen a hallgató által az egyetem felé befizetett összeg visszafizetése.

Amennyiben egy az egyetem által tévesen kifizetett ösztöndíj a jogosulatlan hallgató által még ugyanabban a gazdasági évben visszafizetésre kerül, akkor ez az összeg a hallgató jövedelemigazolásán a kifizetett hallgatói juttatások között kifizetett tételként, majd ez alatt levonásként is szerepelni fog.
 


4.4 Ha a jövedelemigazoláson szerintem rosszul szerepel egy személyes adat, vagy maga az összeg nem megfelelő, mit tegyek?

Ha bármely adat (összeg, személyes adatok) Ön szerint nem megfelelően szerepel a korábban, az ETR-ben kiküldött személyes üzenetben, akkor ezt a problémát attól függően, hogy melyik évben történt a kifizetés, az alábbi menüpontokban jelentheti be a Quaestura Iroda honlapján az Elektronikus Ügyintézés szolgáltatáson keresztül:

•    2011 előtti kifizetéseket illetően:
Elektronikus ügyintézés, Pénzügy, Adó- és jövedelemigazolás, Adó- és jövedelemigazolás 2010-ig

•    2011 utáni kifizetéseket illetően:
Elektronikus ügyintézés, Pénzügy, Adó- és jövedelemigazolás, Jövedelemigazolás 2011-től

Az ilyen jellegű probléma mindenképp egyedi kezelést igényel, így a részletekről az ügy elindítása után tudjuk Önt tájékoztatni.
 

 

5. KIFIZETÉSEK - HALLGATÓI JUTTATÁSOK

 

5.1 Mikor, hogyan történik a rendszeres hallgatói juttatások utalása?

Az adott tanév őszi és tavaszi félévére vonatkozó pénzügyi kifizetések menetrendjéről az Egyetem Főtitkára körlevelet tesz közzé, amelyből többek között az ösztöndíj utalás várható napjáról kapnak tájékoztatást a hallgatók. http://www.elte.hu/dokumentumok/oktigkorlev

A Neptun hallgatói webes  felületén a Pénzügyek/Ösztöndíjak, kifizetések fülön a hallgatók tájékozódhatnak a részükre havonta kifizetett ösztöndíj(ak) mértékéről.

A kifizetések koordinálása és indítása a Rektori Hivatal Oktatási Igazgatóság feladatkörébe tartozik.

A hallgatói juttatások várhatóan minden hónap 10. napjáig megérkeznek az érintettek bankszámlájára, amennyiben a kifizetés feltételei kivétel nélkül teljesülnek.

 

5.2 Ha halasztom a félévemet, kaphatok-e ösztöndíjat?

Ösztöndíjra, illetve bármely hallgatói juttatásra csak aktív hallgatók lehetnek jogosultak, tehát ha Ön halaszt, vagy még nem iratkozott be, az iratkozást elmulasztotta, akkor nem kaphatja meg az ösztöndíj következő részletét mindaddig, míg újra aktív nem lesz az egyetem bármely képzésén.

 

5.3 Mit tegyek, ha nagyobb összegű hallgatói juttatást kaptam az egyetemtől, mint amelyre jogosult  vagyok?

Amennyiben Ön olyan ösztöndíj, vagy szociális támogatás jellegű kifizetésben részesült, amely Önt véleménye szerint nem illeti meg, vagy a várt havi részletnél nagyobb összegű juttatást kapott, kérjük, azonnal jelezze ezt a Quaestura Iroda felé, az Elektronikus Ügyintézés megfelelő menüpontjában.

Az azonnali kapcsolatfelvétel azért is fontos, mivel ha később derül fény a téves kifizetésre, előfordulhat, hogy az Ön jövedelemigazolásán szerepelni fog ez az összeg, mint kifizetett hallgatói juttatás, ám visszafizetésként akkor sem, ha Ön később visszafizeti a tévesen kiutalt összeget.

A Pénzügyi Ügyintézés ITT érhető el.

 

5.4 Mely Ösztöndíjat hogyan lehet igényelni, kinek jár, mik a feltételei?

A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény, továbbá a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III.26.) Korm. rendelet, valamint az ELTE Szervezeti és Működési Szabályzat II. kötete, Hallgatói Követelményrendszer szabályozza a hallgatói kifizetések rendjét.

 

A hallgatói juttatások (ösztöndíjak) rendszere:

Az államilag támogatott képzésekre járó hallgatók alapvetően háromfajta juttatásból részesedhetnek:

  • szociális juttatás,
  • teljesítmény alapján járó juttatás,
  • doktorandusz ösztöndíj.

A különböző ösztöndíjak mibenlétéről a Hallgatói Juttatások Kézikönyvében tájékozódhat.

 A kézikönyv elektronikus formában itt érhető el: http://www.elte.hu/file/ELTE_HJK.pdf

 

Figyelmébe ajánljuk még a felvettek.elte.hu oldalt, ahol részletes információkat olvashat a különböző hallgatói juttatásokról, és segítséget kaphat ahhoz, hogyan kell ezeket igényelni, és hová kell problémájával fordulnia.

A fent ajánlott oldal hallgatói juttatásokról szóló része közvetlenül ezen a címen érhető el:
http://felvettek.elte.hu/juttatasok/kollegium

 

5.5 Mit tegyek, ha nem kaptam meg a várható időpontban a nekem ítélt ösztöndíjat?

Amennyiben az Önnek megítélt és az Ön részére folyósított ösztöndíj egy részlete nem érkezett meg az Ön bankszámlájára, akkor az alábbiakat ellenőrizze:

  • Ellenőrizze, hogy a Neptunban megfelelően van-e, vagy egyáltalán meg van-e adva az Ön aktuális bankszámlaszáma,
  • Vegye figyelembe, hogy ösztöndíjra csak aktív hallgatók jogosultak, tehát ha Ön halaszt, vagy még nem iratkozott be, az iratkozást elmulasztotta, akkor nem kaphatja meg az ösztöndíj következő részletét mindaddig, míg újra aktív nem lesz az egyetem bármely képzésén.
  •             A Bursa Hungarica ösztöndíj esetében:
    A felsőoktatási intézmény az önkormányzati ösztöndíjrészt nem köteles addig kifizetni, amíg azt az érintett önkormányzattól a Támogatáskezelő közvetítésével meg nem kapta. Tehát ezt a tényt figyelembe véve kérjük, hogy folyamatosan tájékozódjon aktuális híreinket illetően, mert amennyiben az ösztöndíj önkormányzati része késik, azt ott közzé tesszük..
  • Továbbá olvassa el figyelmesen a Hallgatói Juttatások Kézikönyvét, hiszen lehet, hogy valamely az ott felsorolt feltételek közül nem áll fenn.
    A kézikönyv elektronikus formában itt érhető el: http://www.elte.hu/file/ELTE_HJK.pdf

Amennyiben a fentiek egyike sem indolkolja Ön szerint azt, hogy Ön nem kapta meg időben azt a hallgatói juttatást, amelyre Ön jogosult az alábbiak szerint forduljon a megfelelő szervezeti egységhez:

 

  • A kari HÖK Irodát keresse fel amennyiben kérdése, problémája adódik az alábbiakkal kapcsolatban.

            Tanulmányi Ösztöndíj

            Rendszeres szociális ösztöndíj/ alaptámogatás / Rendkívüli szociális ösztöndíj

            Párhuzamos képzés kompenzációja

            ISZTK ösztöndíjak

            ERASMUS kiegészítő támogatás.

  • A Quaestura Irodánál jelezze ha problémája akad az alábbiak kifizetésével:

            Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

            Külföldi hallgatók miniszteri ösztöndíja (MÖB, OKM)

            Doktorandusz Ösztöndíj

            Köztársasági Ösztöndíj

A Quaestura Irodán belül a Pénzügyi Ügyintézés ITT érhető el.

Amennyiben az itt felsoroltak közt nem szerepel az a hallgatói juttatástípus, amellyel Önnek problémája van, akkor közvetlen ahhoz a szervhez kell fordulnia, amelyhez korábban a pályázatát beadta.

 

6. DIÁKHITEL

 

A szabadon felhasználható Diákhitel 1

A diákhitel gyakorlatilag az állam által a hallgatói jogviszonyra tekintettel nyújtott kedvezményes hitel, amit az állam – szociális rászorultságtól függetlenül, egyéni hitelbírálat és kockázatértékelés nélkül – minden igénylőnek folyósít, aki a vonatkozó kormányrendelet szerint jogosult:

  • magyar állampolgár; menekült jogállású személy; bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező személy, illetve az EGT állampolgárok bizonyos köre,
  • felsőoktatási intézményben – államilag támogatott, illetőleg költségtérítéses képzésben, a Felsőoktatási törvény által meghatározott képzési formákban, illetve szinten (felsőfokú szakképzés, alapképzés, kiegészítő alapképzés, mesterképzés, egységes osztatlan képzés, szakirányú továbbképzés, doktori képzés) – „aktív” (azaz nem szünetelő) hallgatói jogviszonnyal rendelkezik,
  • a hitel igénylésekor nincs érvényes hallgatói kölcsönszerződése a Diákhitel Központ Zrt.-vel.

Nem kaphat hallgatói hitelt az, akinek korábban kötött kölcsönszerződése megszűnt és hallgatói hitellel összefüggő tartozása van. A hiteligénylési csomagot – amely tartalmazza az összes szükséges nyomtatványt és tájékoztatót – a kijelölt postahivatalokban, illetve a Diákhitel Központ által közleményben közzétett egyéb helyeken szerezheted be.

Igénylés, folyósítás

A kinyomtatott szerződést, (módosító adatlapot) a Quaestura Irodában adhatod le. Hozd magaddal a személyigazolványodat, lakcímkártyát és az adókártyádat. A félév során az utolsó hónap 15-ig igényelheted a hitelt. Kérheted a havi folyósítását, illetve a tanulmányi félévre eső (5 havi) összeg egyben történő átutalását.Egy évre összesen 500 000 Ft, azaz szemeszterenként 250 000 Ft igényelhető havi 15, 21, 25, 30, 40 vagy 50 ezer forintot részletekben, illetve akár egy összegben is.A szeptember, ill. február közepéig leadott hitelkérelem alapján a kéthavi részlet folyósítására már akár október ill. március közepén, a hallgatói jogviszony leellenőrzése után sor kerülhet. A hitelt 10 tanulmányi féléven keresztül (félévenként 5 hónap) veheted igénybe. Egyetemünkön továbbra sem elérhető az engedményezés. Amennyiben a 40. életévedet betöltötted, a születésnapodat követő tanulmányi félévtől a folyósítást a Diákhitel Központ beszünteti. A hallgatói hitel aktuális kamatlába az alábbi címen megtekinthető:  http://www.diakhitel.hu/index.php/hu/

Törlesztés

A törlesztési kötelezettség kezdete általában a hallgatói jogviszony megszűnésének első napja, azaz a törlesztési kötelezettség nemcsak a tanulmányok sikeres befejezése után állhat be, hanem például a tanulmányok időközbeni abbahagyásával is.

A hitel visszafizetése havonta történik, a törlesztő részleteket nem a munkáltató vonja le, hanem Neked kell teljesítened a Diákhitel Központ felé. Amennyiben a törlesztési kötelezettséged kezdetét követően ismételten hallgatói jogviszonyt létesítesz, akkor a jogviszony létesítésének időpontjától kezdődően szünetel a visszafizetési kötelezettséged. A törlesztési kötelezettség szüneteltetésére – a kormányrendelet 16. (2) bekezdésében rögzített esetekben – kérelmet nyújthatsz be a Diákhitel Központhoz. Hitelfelvevőként jogod van a Diákhitel Központ által meghatározott összegen felül, az általad meghatározott összeget törleszteni.

 

A kötött felhasználású Diákhitel 2

A 2012/13-as tanévtől felvételt nyert és a  felsőoktatási intézménybe beiratkozottak számára, a klasszikus szabad felhasználású Diákhitel mellett választhatóvá válik a kizárólag a képzés költségére fordítható kötött felhasználású Diákhitel 2.A felvehető összegnek nincs felső határa. Akkora összeget vehet fel az önköltséges vagy részösztöndíjas képzésben részt vevő hallgató, amekkora az intézmény felé fennálló fizetési kötelezettsége, ennél az összegnél alacsonyabb lehet, de magasabb nem lehet az igényelt hitelösszeg. Az igényelt hitelt a Diákhitel Központ közvetlenül az egyetem/főiskola számára utalja, így biztosítva, hogy csak és kizárólag a képzés díja egyenlíthető ki belőle.
A kötött felhasználású hitel általános állami kamattámogatással működik, az általad fizetendő kamat évi 2%, a fennmaradó kamatrész különbözetét az állam havonta egészíti ki.

Ki veheti fel?

A kölcsönt az  önköltséges képzésben tanulmányokat folytató, 35. életévüket még be nem töltött hallgatók vehetik fel, miután beiratkoztak a felsőoktatási intézményükbe.

Hogyan juthatsz hozzá a kötött felhasználású hitelhez?

A kötött felhasználású Diákhitel 2-t a 2012/2013-as tanévtől igényelheted a http://www.diakhiteldirekt.hu/ oldalon keresztül. A hiteligénylési határidő az adott félév első hónap 15.-e. A kinyomtatott szerződést, (módosító adatlapot) a Quaestura Irodában adhatod le. Hozd magaddal a személyigazolványodat, lakcímkártyát és az adókártyádat.

A törlesztés

Csak a hallgatói jogviszony megszűnése után, legkésőbb azonban a 35. életév betöltését követően kell elkezdeni visszafizetned a kölcsönt, amely a jövedelem legalább 4%-a. A hitel futamideje alatt bármikor lehetséges az előtörlesztés, korlátlanul és külön költségek nélkül. Az előtörlesztés összege közvetlenül a tőketartozást csökkenti.

A futamidő attól függ, hogy a kötelezően fizetendő törlesztő részletekből és az előtörlesztésekből mikorra fizethető vissza a teljes hiteltartozás.

Kedvezmények kötött felhasználású hiteleseknek

A kötött felhasználású hitelre általános kamattámogatás vonatkozik. Ugyanakkor a gyermekvállalással kapcsolatos élethelyzetekben (TGYÁS, GYED, GYES) kérhető a törlesztési kötelezettség szüneteltetése. A törlesztés szüneteltetését kérhetik azok is, akik rokkantsági nyugdíjra, rokkantsági járadékra, baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultak, illetve akik 35. életévük betöltése előtt újra hallgatói jogviszonyt létesítenek. E mellett a Diákhitel Központnál max. 24 hónapra igényelhető a megállapított törlesztőrészlet mérséklése, azoknak, akik a Diákhitelt jövedelmük alapján törlesztik, tehát legalább a törlesztési kötelezettségük megkezdését követő 3. évben járnak és nem a minimálbér alapján megállapított törlesztőrészletet fizetik.

Bővebb információhoz itt juthatsz:http://www.diakhitel.hu

 

Diákhitel Direkt

A Diákhitel Direkt igénybevételével  korszerű, kényelmes, segítő és tájékoztató funkciókat is ellátó elektronikus ügyintézési felületet használhatsz. Az adatok megadását támogató és ellenőrző felületek révén sokkal könnyebb lesz az ügyintézéshez kapcsolódó különféle nyomtatványok korrekt és hiánytalan létrehozása.

A hitelügyintézéssel kapcsolatos minden nyomtatvány előállítható a Diákhitel Direkt felületen. E dokumentumok túlnyomó része olyan, hogy benyújtásukkor nincs szükség személyazonosításra, így azok elektronikus úton, azaz az interneten keresztül, közvetlenül eljuttathatók a Diákhitel Központhoz.

A Diákhitel Direkt felületet használva többek között az alábbi ügyek intézhetők interneten keresztül:

  • személyes adatok megváltozásának bejelentése (kivéve a név, születési hely, születési idő, anyja neve, állampolgárság, adóazonosító-jel, illetve az állandó lakóhely megváltozásának bejelentését, amelynél a nyomtatványt személyesen kell leadni),
  • képzési adatok megváltozásának bejelentése
  • folyósítási és törlesztési adatok módosítása
  • a hitel aktuális egyenlegének (utalások és befizetések) lekérdezése,
  • a Diákhitel folyósításának szüneteltetése, illetve újraindítása
  • törlesztő részlet aktuális mértékének lekérdezése.

Ha a Diákhitel Központnál már van érvényes kölcsönszerződésed, megkötheted a Diákhitel Direkt szerződését is, mely lehetővé teszi számodra az internetes ügyintézést. A Diákhitel Direkten kitöltött szerződést személyesen vagy meghatalmazott által a Quaestura Irodában adhatod le. Hozd magaddal a személyigazolványodat, lakcímkártyát és az adókártyádat.

 

Diákhitel személyes ügyfélszolgálat

Cím: Budapest, II. kerület Csalogány u. 9-11.
Nyitva tartás:
hétfő–csütörtök: 8:00–17:00
péntek: 8:00–16:00

Cím:KÖKI Terminal, 1191 Budapest, Vak Bottyán u. 75. A-C., II. emelet 242.

Nyitva tartás:
h-p.: 10:00-18:00

Telefonos ügyfélszolgálat:

Belföldi: (06-40) 240-024
Külföldi tel.: 00 36 1 224 9698
Fax: (06-1) 224-96-71 (diákhitel-ügyintézésre)
Email: info@diakhitel.hu

 

Diákhitel

 

7. HALLGATÓI BIZTOSÍTÁS

 

A hallgatói biztosítás részleteiről és feltételeiről az alábbi oldalon tájékozódhat:

http://felvettek.elte.hu/szolgaltatasok/biztositas

  • A hallgatói biztosításhoz az adatlapot az Qter-be belépve a Hallgatói Dokumentumok alatt találja.
  • A Biztosítási adatlap kitöltött és aláírt eredeti példányát a Quaestura Irodában személyesen kell leadnia, vagy amennyiben nem tudja személyesen intézni, levélben a Quaestura Iroda címére küldje el.
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Európai Unió
© 2010-2013 Quaestura Hallgatói Ügyfélszolgálati Iroda